Írástól Lélekig Életmód Magazinja

Cukrok, édesítők – most akkor mi a jó?

 

Egészségtelenek az édességek? Ne aggódj, ez nincs így. A szervezetünk igenis igényli az édes ízt. Csak az nem mindegy, hogyan visszük be a szervezetünkbe. Érdemes pár dolgot szem előtt tartani:

 

  • Nem mindegy, hogy milyen testalkatú vagy. Egyénenként változó, hogy az anyagcseréd hogyan birkózik meg a bevitt kalóriákkal. Ki kell tapasztalnod, hogy neked mi a jó.
  • Tévedés azt hinni, hogy a vékony alkatúak bátran ehetnek édességet, finomlisztes péksüteményeket, mert rajtuk nem látszik. Az egészség mutatója nem csak a testsúly!
  • Nem csak az édességekre kell figyelni, hanem az általad fogyasztott ételek minőségére is. Mit ér a szénhidrátszegény étkezés, ha nem viszel be elég vitamint a szervezetedbe?
  • Ha gyümölcsöt eszel, akkor egy csomó rostot is elfogyasztasz, miközben telik a gyomrod. A teltségérzet is segíthet, hogy ne egyél túl sokat. Közben lassabban bomlik le a cukor is.
  • Nem mindig étkezünk egyformán. Télen, szomorú lelkiállapotban, menzesz előtt jobban kívánhatjuk az édességet. Cserébe viszont hosszabb időszakok is eltelhetnek, mikor képesek vagyunk az önmegtartóztatásra. Figyelj az egyéni ritmusodra.
  • Vedd figyelembe, hogy egyébként mennyire étkezel szénhidrát dúsan. Iszol-e édesített üdítőket. Ha sok a fehér kenyér, zsemle, tészta, krumpli, akkor jobb mértékletesnek lenni a plusz csokival is.

 

Finomított fehér cukor

Hát igen. Megszoktuk, szeretjük. Nélküle nem igazi a szülinapi torta. De vigyázz vele! Gyorsan megemeli a vércukorszintet, hogy aztán a hasnyálmirigyed inzulint termelve kipucolja a véredből. Amint ez sikerül, máris újra éhes vagy. Lehet, hogy megint egy kis édességre… És mikor fogsz legközelebb fogat mosni? Lehet, hogy csak késő este.

Nyers cukor

Minél kezeletlenebb a cukor, annál jobb, mondják.  A nyers nádcukor ragacsosabb, mélyebb ízű. Kevesebb eljáráson esik keresztül, de azért ez is cukor, csak van melasztartalma.

Pálmacukor (más néven kókuszvirág cukor)

Nagy reményeket fűztem hozzá, mikor vettem egy zacskóval. Nem olcsó, de alacsony a glikémiás indexe és biztos van egy kis kókuszos beütése is – gondoltam. Hát nincs. Sőt, nem is édes. Legalábbis hiába lapátoltam a kávémba. Viszont a szénhidrát tartalma magas. Jó vásár volt.

Tejcukor

A tejben is van cukor. A tejből nyert tejcukrot babatápszerek édesítésére használják. Boltok polcain ne keresd. 😀

Gyümölcscukor (fruktóz)

A gyümölcsökben természetes módon jelen levő fruktóz elsősorban a gyümölcshús rosttartalmának köszönhetően lassabban szívódik fel, mint a sima. Kristályosított formában már nem is olyan egészséges, mint ahogy az elsőre tűnik.

Szirupok (rizs, juhar, agave, datolya)

Fúú, ezek nagyon finomak! Kellemes ízűek, de elképesztően drágák. Talán kímélőbbek, mint a gyümölcscukrok.

Méz

Na, ez a tuti finomság! Természetes, isteni finom. De sajnos csomó mindenbe nem jó. Teljesen megváltoztatja a sütik állagát, és allergizáló hatású is lehet. Kisgyerekeknek elvileg kétéves korig nem is ajánlott. Kávéba meg elképzelhetetlen. Felső légúti megbetegedésre gyógyír. No persze ez is gyorsan felszívódó szénhidrát.

Melasz

Cukornádszirup. Édessége változó. Van vitamin- és ásványi anyag tartalma is. Nem láttam még bioboltokban sem.

Szőlőcukor

Ez is csak egy egyszerű cukor. Node! Azt állítják, hogy serkenti az agyműködést. Ezért én minden vizsgaidőszakban faltam, mintha az életem függne tőle. Aztán egyszer csak elmaradt, a vizsgáim meg nem sikerültek rosszabbul. Akkor most nem is tudom, mit higgyek…

Xilit (nyírfacukor)

Ez egy jó alternatíva a cukorbetegek, IR-esek számára. Ízlés kérdése, én nem bírom megenni, nekem erős a mellékíze.  Eredetileg nyírfakéregből készítették (innen a név), de ma már kukoricarost az alap. Hasmenést okozhat, ilyenkor érdemes a szervezetet csak lassan hozzászoktatni.

Eritrit

A xilithez hasonló tulajdonságokkal rendelkezik.

Stevia

Ez is elég drága, és sokan mellékízről számolnak be.

Mesterséges cukorpótlók

Mindenkinek szíve joga eldönteni, hogy melyik édesítő mellett teszi le a voksát. Van, aki bátran fogyasztja ezeket, másoknak nem elég az, hogy a mesterséges cukorpótlók és bizonyos betegségek közötti összefüggést tudományosan még nem bizonyítottak.

+ Aszalványok (ez kicsit kakukktojás, mert nem egy cukorféle, hanem maga a gyümölcs)

Elsősorban vegán süteményreceptekben látom, hogy pépesített (nem cukrozott) datolyát tesznek a tésztába. Már kóstoltam ilyen édességeket, és igazán finomak. Jó kis kalandozás az egészséges desszertek világában. A múltkoriban láttam a piacon, hogy a cukrozott aszalt meggy mellett van cukrozatlan is. Megkóstoltam, és komolyan mondom, sokkal ízesebb volt ez a változat.

 

Bármelyik édesítőt használjuk is, az is fontos, hogy olykor kényeztessük magunkat. Néha szükségünk van kicsit a szabályok áthágására, a lazításra, egy ici-pici felelőtlenségre. Egy-egy szelet torta kell a születésnapokra, jeles eseményekre. Bűntudat nélkül. Ha tudunk mértéket tartani, tudatosak vagyunk a testünk igényeit illetően, és nem építjük be a napi rutinba a desszertet, hanem marad az életünkben az extra kényeztetés kategóriában, akkor nem kell aggódnunk.

Szerinted sem?

 

 

Köszönöm, hogy benéztél hozzám. Ha hasznosnak, inspirálónak érezted a bejegyzést és olvasgatnál még, akkor látogass el az Írástól Lélekig nevű önismereti - grafológiai blogomra is. Vagy csatlakozz hozzánk a Facebookon, ahol beszélgethetünk mindenféléről. Gyereknevelés, oktatás, egészséges életmód, önismeret, finom ételek, nehéz döntések - vagy bármi, amit megoszthatnánk egymással. Legyen ez egy szuper jó közösség!

Kommentek

(A komment nem tartalmazhat linket)
  1. Riacsek says:

    Hát ezzel nem mondtál semmi újdonságot! Ezeket eddig is lehetett tudni,ha valaki oda figyel az étkezésére


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!