Írástól Lélekig Életmód Magazinja

Kevésbé lesznek kreatívak azok a gyerekek, akiknek mindig csak meséskönyvből olvasnak?

 

“Én nem szövöm együtt a történeteket a gyerekekkel esténként. Nem vagyok kreatív. Fáradt viszont igen. Szeretnék velük lenni, de sokra már nem vagyok képes. Így marad a felolvasás. Néha lelkiismeret-furdalásom van miatta. Más anyukák saját meséket találnak ki, a gyerekeikkel együtt ötletelnek. Anyósom is folyton azzal dicsekszik, hogy bezzeg ő mindig saját állatos meséket talált ki, együtt alakították a történetet – ezért olyan kreatív a fia. Kellene fejből is mesélnem?” – kérdezte az egyik olvasóm.

 

Nem baj, ha csak olvasol!

Ne aggódj ezen! Mesét olvasni jó. Együtt lenni fürdés és vacsi után. Nyugalom. Szép történet, sok kérdés, ölelgetés.

Miért hasznos, ha kész szöveget olvasunk?

A gyerekek agya olyan, mint a szivacs. Minél hamarabb ismerkednek meg az igényes, szépirodalmi szövegekkel, annál jobb. Olyan szép, kerek, összetett mondatokkal találkozhatnak, olyan sok új szóra bukkanhatnak, amit az általunk használt élőbeszéd nem ad meg. A nyelvi intelligenciájukat hihetetlen mértékben fejleszti a felolvasott szöveg.

Az ő kreativitásukat nem gátolja, ha a szöveg adott.

A szülő meséje nem elég?

Hogyne volna! Ha azt szeretitek inkább, akkor mesélj magad. Az együttlét, a képzelet világa mindennél többet ér. (Sokan nem is mesélnek a gyereküknek. 🙁 Maximum leültetik a tévé elé.) Ha együtt szövitek a történetet, a gyereked folyamatosan visszakérdezhet. Ezer kérdése lesz – nem véletlenül. Ha látja a szád mozgását, ahogy a hangok formálódnak (a mesenézésnél ez nagyon hiányzik!), akkor sokkal jobban megérti a történetet, és van módja lassítani, megállítani a történetet, ha elvesztette a fonalat. A lényeg a személyesség: saját és olvasott szövegnél ugyanúgy.

Mit gyerünk még?

A könyvek szeretetét már a babáknak is megtaníthatjuk. Ha látják, hogy ez egy szuper dolog. A szülővel együtt lassan elmerülni egy olyan világban, ahol a gonosz elnyeri méltó jutalmát, a jók győznek, és ők közben a mese minden mozzanatát értik és el tudják képzelni. Így sokat teszünk annak érdekében, hogy jó nyelvhelyességű, könyvszerető gyerekünk legyen, akinek az iskolában nem fog gondot okozni a szövegértés.

Kedvenc meséim.

Imádok mesét felolvasni. Estére viszont ásítoznom kell közben. Most már jobb a helyzet, mert összetettebb, érdekesebb meséket vehetek elő. Hálás vagyok, hogy túlléptünk a Bogyó és Babóca korszakon, mert azt annyira untam, hogy hihetetlen! A kisfiam azt hitte, hogy az ásítozás a meseolvasás része, ezért mikor elővettem Bartos Erika könyveit, ő is ásítani akart…

A 100 magyar népmese szövegei az igényesség miatt nyerők, Berg Judit történetei gyönyörűek, de a tuti kedvencem a rövid és hosszú történeteket is kínáló Mesék az élet csodáiról. Nálatok melyik könyvet kérik a legtöbbször?

 

 

Kitartást az esti meseolvasáshoz, és kevés ásítozást közben a szülőknek! 😀

 

Köszönöm, hogy benéztél hozzám. Ha hasznosnak, inspirálónak érezted a bejegyzést és olvasgatnál még, akkor látogass el az Írástól Lélekig nevű önismereti - grafológiai blogomra is. Vagy csatlakozz hozzánk a Facebookon, ahol beszélgethetünk mindenféléről. Gyereknevelés, oktatás, egészséges életmód, önismeret, finom ételek, nehéz döntések - vagy bármi, amit megoszthatnánk egymással. Legyen ez egy szuper jó közösség!

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!